Vrolijk Pasen vanuit chiang mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Carmen Driessen - WaarBenJij.nu Vrolijk Pasen vanuit chiang mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Carmen Driessen - WaarBenJij.nu

Vrolijk Pasen vanuit chiang mai

Blijf op de hoogte en volg Carmen

20 April 2014 | Thailand, Chiang Mai

Bij mijn aankomst in chiang mai viel mij gelijk al op hoeveel groener deze stad is in vergelijking met Bangkok. Daarnaast heeft Bangkok al niet veel wolkenkrabbers, in chiang mai heb ik er tot nog toe geen een gezien. Aanvankelijk wilde ik 4 dagen hier blijven maar als snel heb ik besloten om er nog drie dagen aan toe te voegen. Er is hier namelijk zoveel te doen. Zo heb ik een Thaise kookles geboekt, een trip met olifanten, een zipline avontuur en een trekking door de bergen om de stammen die daar wonen te bezoeken.

Op de dag van mijn aankomst in chiang mai ben ik 's avonds gelijk de stad in getrokken om naar de nightbazaar te gaan. Hier vind je super mooie sjaals, prutsdingen voor zeep, houten olifantjes, broeken met olifanten, sieraden, nog meer prutsdingen en tal van massage mogelijkheden en eetstandjes of restaurantjes. Daarna ben ik naar een cabaretvoorstelling gegaan die door tripadvisor wordt aanbevolen. Hiervoor was de toegang gratis en zou er een mooie show gegeven worden. Op een van de pleintjes vielen mij de ladyboys in de mooiste outfits met veren waar de geer en goor jaloers op zouden zijn gelijk al op. Natuurlijk moet je gelijk betalen als je een foto van ze wilt maken of met ze op de foto wilt gaan. De marktjes hier vind ik leuker als in Bangkok. Mede doordat ze in Bangkok vrijwel alleen maar namaakspul bevatten en hier toch nog wel echte Thaise kitsch en kunst te zien is. Als het eenmaal 21:15 is besluit ik een plekje te zoeken om de show te bekijken en dat is maar goed ook want niet alleen Nederlanders komen op het woord gratis af. De show bevat de mooiste kostuums en tja de ene ladyboy is de andere niet, sommige zijn niet van echte vrouwen te onderscheiden anderen lopen en bewegen wel erg moeilijk op hakken en dansen ook al niet erg vrouwelijk. Het leukste van de show vond ik hun versie van frank Sinatra met I Did it My Way. Hierbij verscheen er eerst een ladyboy met een mooie galajurk op het podium en gedurende het nummer gaat de jurk uit, een pak aan, de pruik af, de oorlellen uit en de make-up eraf en vervolgens staat er een Thaise jongen op het podium.

Voor mijn tweede dag had ik een Thaise kookles geboekt bij de basil Cookery school. Nadat ik met een minibusje bij mijn hostel werd opgehaald blijkt dat ik vandaag samen met twee Canadese jongens, een Australische vrouw en een stel uit Hong Kong mij de Thaise keuken mag gaan eigen maken. Wij beginnen op de markt met eerst een uitleg over waarom een eigen gemaakte curry zoveel beter is dan een curry paste uit een pakje, vervolgens wordt ons het verschil tussen bepaalde noodels en rijst uitgelegd en worden ook Thaise groenten besproken. Als ik vervolgens een rondje over de markt loop zie ik ineens een rat weg schieten tussen het eten, tja dit viel natuurlijk te verwachten. Bij de kookschool aangekomen mogen wij allemaal 6 gerechten kiezen die wij graag zouden willen maken. Ik kies natuurlijk voor de springrolls, de sticky Rice with mango en een red curry. Daarbij kies ik ook nog twee andere gerechten maar die vond ik niet heel boeiend. Tijdens de kookles blijkt vooral het maken van eigen verse curry paste erg veel werk en ook de sticky Rice die je hier p elke straathoek koopt kost met vijf uur weken, dan koken en afkoelen en zelf de kokosmelk maken veel meer tijd dan je zou verwachten. Na afloop krijgen wij een receptenboek mee dus bij terugkomst in Nederland kan ik jullie verassen met Thaise gerechten..

Op mijn derde dag ben ik met een tuktuk naar het tiger Kingdom geweest. Bij aankomst wordt je gelijk gevraagd met welke van de vier verschillende grootte je graag kennis wilt maken. Ik besluit voor de kleinste en de medium te gaan. De kleine zijn namelijk niet echt klein meer te noemen en voor de grote is een enorme wachtrij terwijl de medium bijna net zo groot zijn. In het park zitten ook witte tijgers die echt super mooi om te zien zijn en eigenlijk heef elk tijger verblijf wel een zwembad voor de tijgers om in te spelen. Er zijn ook pas geboren tijgertjes die zijn super schattig maar nog niet groter als een kat. Er gaan over dit soort parken weleens geruchten dat de tijgers gedrogeerd zouden zijn, ik ben het hier op basis van mijn eigen ervaringen niet mee eens. De tijgers zijn mega alert en bij de medium tijgers was er een veel te actief aan het rondlopen om gedrogeerd te kunnen zijn. Zeker als ik het vergelijk met de paarden als die gedrogeerd worden omdat ze naar de tandarts moeten of omdat ze geschoren moeten worden dan is het niet te vergelijken met de tijgers. De ervaring om de kooi van de medium tijgerin te gaan is er een om nooit meer te vergeten. De bewaker heeft namelijk alleen een klein bamboestokje bij zich dus als de tijger echt kwaad wil dan bereikt hij hier niet zoveel mee. Vooral omdat die en tijger dus zo mega actief was, vond ik het wel behoorlijk spannend. Maar wat zijn die beesten in het echt gaaf, groot en mooi. Het mannetje lag echt mega te chillen op zijn rug en als je hem dan over zijn buik aait is het bijna een gewone huiskat. De ontmoeting met de kleinste tijgers die twee maanden oud zijn was daarentegen heel anders die waren veel speelser en knuffeliger om te zien maar ook dat was erg leuk. Na het bezoek aan de tijgers heb ik mij af laten zetten op de warorotmark die beloofde vet te zijn omdat de Thai hier inkopen maar dit vond ik echt een mega aanfluiting. 'S avonds ben ik met een meisje uit mijn hostel even snel op de nightbazaar wat wezen eten en natuurlijk terwijl wij net besteld hebben hoor ik een meisje naast mij gillen blijkt er een rat onder haar stoel te lopen, die vijf min later wederom haar met een bezoekje vereert. Het gekke is dat ook dit Azië is en op een of andere manier begin ik hier niet eens meer raar van op te kijken.

Vanmorgen ben ik vroeg vertrokken voor een trekking in de bergen. Dit heb ik samen met vier Koreanen, twee Franse stelletjes en drie Australiërs gedaan. Toen wij de Australiërs in de ochtend bij hun hotel oppikten was het al gelijk duidelijk wat voor type dit waren met om 08:30 al een Chang biertje in de hand. Geheel verrassend bleef de vocabulaire de eerste uren ook alleen uit Chang bestaan omdat ze er nog een wilden. Na een uur rijden kwamen wij aan bij het bamboeraften. Dit is eigenlijk een langwerpig vlot gemaakt van bamboe waar je op moet gaan zitten en waar een Thais mannetje met een lange bamboestok als kapitein mee de kleine rivier/beek op neemt. Zoals gezegd bestond dit uur vooral uit het horen van Chang verzoekjes bij elk barretje wat wij tegen kwamen, maar ook mooie vlinders, slangen die door de "kapitein" mrt d bamboestok onderwater werden geslagen en Thaise kinders die je onderweg nat spetterden. Ook grappig om te zien was dat er een soort van mini openhuisjes met kleedjes langs de waterkant stonden, hier gaan de lokale Thai op zondag lekker in chillen en vi een klein kabelbaantje met een soort van Albert Heijn mandje wordt het eten dat zij aan de andere kan besteld hebben bezorgt. Onze tweede stop was bij de olifanten. Hier zit je dan met zijn tweeën in een soort bakje op de rug van de olifant en eigenlijk heb ik er spijt van dat ik dit gedaan heb. Mede omdat mijn olifant een kleintje had wat ook al met kettingen om de nek liep die vast zaten aan een van de voorpoten, verder moet je eerst op he hoofd van de olifant stappen om in he bakje e kunnen zitten en als de olifant niet luistert pakt de gids een stokje met een scherpe punt. Deze heb ik hem gelukkig niet zien gebruiken want dan was ik in staat geweest om dat ding op hem te gebruiken. Gelukkig is de olifantentrip die ik woensdag ga doen zonder bakjes en zonder gemeenheden aldus tripadvisor. De derde stop is de lunch die helaas weinig voorstelt de kruiden hadden ze denk ik voor het gemak maar weggelaten. De vierde stop was bij de witte karenstam, helaas was dit dorpje erg toeristisch want je zag vrijwel alleen maar sjaals die je kon kopen. Toch heb ik een mooie paarse sjaal gekocht. Via een weg door de rijstvelden en de jungle met smalle bruggentjes vervolgen wij onze weg naar de waterval. Deze waterval valt in het echt iets kleiner uit dan ik gedacht had maar de verkoeling was erg welkom en is heerlijk! Als ik vlakbij de waterval ben met zwemmen zie ik onder de rotsen een paar slangen zitten. Fijn, kan zwemmen met slangen ook van mijn Bucketlist. Daarna lopen we nog een uur door de jungle naar de longneckvrouwen. Om hen te mogen zien moet je echter 200 baht betalen zeg maar 4,50 en dan mag je het ieniemini maar mega omheinde gedeelte van het dorpje in. Ik besluit dat te laten voor wat het is. Al met al was deze trekking leuk om mee te maken maar ik zou het niemand aanraden, veel te toeristisch. Vanavond ga ik naar de bekende zondagsmarkt die erg gaaf schijnt te zijn een ander soort Pasen als de meeste van jullie en zonder eieren. Maar toch orbi et orbi en fijne Pasen iedereen!

Xx

  • 20 April 2014 - 15:22

    Harriette Driessen:

    Hallo Carmen,
    weer een leuk verslag, maar ik moest bij het lezen af en toe wel griezelen. Ratten en slangen!!!!
    Wel raar , dat wij hier Pasen vieren en jij daar helemaal niets van mee krijgt en ook niet thuis bent.
    Hopelijk valt de avondmarkt niet tegen. Veel plezier nog. Liefs mama xxx

  • 20 April 2014 - 22:12

    Bianca:

    Hé Carmen, waren die ratten

  • 20 April 2014 - 22:16

    Bianca:

    geen onderdeel van het eten

  • 21 April 2014 - 19:40

    Caroline:

    Wat een verslag weer,weer een hele beleving.
    BIANCA klopt ik wilde net vragen aan Carmen hoe is het eten daar hoe gaat het met je darmen?
    Liefs Caroline

  • 22 April 2014 - 13:39

    Mary Linsen:

    Dag Carmen,

    Geweldig om jou reisverslag te lezen!
    Geniet vd bijzondere tijd, maar doe vooral voorzichtig???
    Ik blijf jou zeker volgen!
    Dikke kus...... tante Mary

  • 22 April 2014 - 17:52

    Anne-hilde Ockers:

    Hallo Carmen , wat maak jij een hoop dingen mee.
    Dit is geen vakantie meer , maar een werkkamp je hebt zo veel te meldden,als ik je verhalen lees heb ik het gevoel dat ik erbij bent. Tot het volgende verhaal en veel plezier,
    Groetjes van ons.

  • 26 April 2014 - 18:55

    Carmen Driessen:

    Hey, nee die ratten wilde alleen goedkoop meeeten;) toch best gek om ze door hetvrestaurant te zien lopen maarja open restaurant naast een markt.. Darmen gaat redelijk goed, let goed op wat ik eet en heb eigenlijk meer last van de hitte. Ik ben toch altijd voorzichtig ;) en tja veel mensen vaak dat backpackers alleen maar chillen en dat doen er ook veel, maar ik heb ook zoiets van nu ik hier ben wil ik ook alles doen en meemaken. En tot nu toe mis ik iedereen wel maar is dit ook wel heel erg gaaf om te mogen beleven.

    Veel liefs voor jullie xx

  • 03 Mei 2014 - 19:44

    Marian De Block :

    Hoi Carmen ,
    Heb net je verslag gelezen ,wat knap van je dat je dit allemaal onderneemt .
    Eddy zei ook al ,zo die Carmen is voor de duvel ook niet bang haha.
    Geniet ervan meid ,ga gauw t volgende verslag lezen .
    Liefs van ons xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2014

Wat een ellende

03 Mei 2014

Vang vieng en de ladyboys

03 Mei 2014

Luang prabang

03 Mei 2014

Boottocht

26 April 2014

Chiang mai, chiang rai, myanmar en begin Laos
Carmen

Via deze blog zal ik jullie de komende maanden op de hoogte houden van mijn reis door Zuidoost Azië. Ik begin in Thailand, waarna ik mijn reis door Laos en Cambodja vervolg. Uiteindelijk zal Vietnam mijn eindbestemming zijn.

Actief sinds 06 April 2014
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 11384

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: