Verdieping van de Thaise cultuur - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Carmen Driessen - WaarBenJij.nu Verdieping van de Thaise cultuur - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Carmen Driessen - WaarBenJij.nu

Verdieping van de Thaise cultuur

Blijf op de hoogte en volg Carmen

09 April 2014 | Thailand, Bangkok

Nadat ik in mijn vorige verslag sprak over de bezochte tempels en de markt met amuletten, zal ik dit verslag mijn recente ervaringen vertellen waardoor ik Bangkok door andere ogen ben gaan bekijken.

Allereerst ging mijn wekker gisteren om half 6, zodat ik om 6 uur in de taxi kon zitten en om 7 uur kon beginnen met de inmiddels beroemde fietstocht van Co van Kessel. Deze Nederlander wilde toeristen de mogelijkheid geven om bangkok met de fiets op plekken te bezoeken die zij anders niet te zien zouden krijgen, het echte Bangkok. Helaas is Co twee jaar geleden overleden maar zijn Thaise medewerkers hebben het bedrijf gelukkig voort gezet. Op mijn weg naar Co zag ik tal van Thaise monniken te herkennen aan hun oranje gewaden door de straten lopen. Zij doen dit op dit vroege ochtenduur om aalmoezen te ontvangen. De monniken leven namelijk van het eten dat zij van anderen ontvangen. Hoe zij dit ontvangen schijnt op een bepaalde wijze te moeten gebeuren en dient alleen door andere mannen te gebeuren. In Chiang mai een van mijn volgende bestemmingen hoop ik dit wederom te zien en ik zal jullie dan vertellen hoe dit nou eigenlijk precies werkt. Wel heb ik gelezen dat elke Thaise man die aanhanger is van het boedisme zich enige periode als monnik bij een tempel dient aan te sluiten. Verder viel het mij op dat ondanks de vroege morgen er alwel behoorlijk wat verkeer op de weg was, maar dat het zeker niet zo druk is als normaliter overdag. Eenmaal aangekomen was ik de eerste van mijn groep die aanwezig was. Wie had dat ooit van mij gedacht, Rogier iig zeker niet ;) al snel kwam een ander Nederlands meisje ook aan en samen met een paar Duitsers met 6!! Kinderen en een Belgisch stel konden wij onze fiets uitzoeken om te beginnen aan de tocht die mij vooraf door mijn vader (een beetje) was afgeraden. De fietsen hadden gelukkig allemaal een schattig mandje voorop waarin je je tas en water prima kon bewaren.

Onze tocht begon in China town waar wij door smalle straatjes en steegjes langs een zogenoemde Boeddha boom kwamen, een boom begroeid met andere planten en versliert met slingers en lampionnen, tal van tempels, zwaaiende kinderen, zwerfhonden met schattige puppy's die speels met ons mee renden, maar ook langs pannen met soep en ander kookgerei waar al heerlijke maaltijden werden voorbereid. Indrukwekkend vond ik het toen wij door een overdekte Chinese markt fietsten waar de spare ribs zonder koeling aan het plafond hingen alvorens gekocht te worden, de vissen in het ijs gegooid werden en niets aan de eisen van Rob van de smaakpolitie leek te voldoen. Daarna zijn wij met onze fietsen op een boot gestapt om aan de andere kant van de rivier te komen. Hier stopte onze gids om ons een modern Thais huis van welgestelden te laten zien. Dit huis is eigenlijk een overwinning die uit meerdere verdiepingen bestaat en zou ongeveer 6.000.000 Thaise baht kosten, omgerekend is dat 134,000 euro. Onze tocht vervolgde zich langs de rivier waar vers gevangen vis in een mand stond te drogen, waar Thaise huizen op palen in het water staan en zwervers een soort van hutjes bouwen onder de bruggen. Onze eerste stop was bij een tempel waar de grootste klok van Thailand hing. Deze klok moet je 3x luiden een voor lang, gelukkig en gezond leven. Daarna doe je een wens en maak je een wai (een buiging met gevouwen handen). Wij vervolgen onze weg met de long tail boot die door onze gids de James bond boot wordt genoemd. Vanuit de boot is ons duidelijk geworden waarom Bangkok ook wel het Venetië van het oosten wordt genoemd, talloze kanalen en huizen op palen worden namelijk gepasseerd. Arm en rijk wonen hier naast elkaar de mooiste huizen staan naast armoedige vervallen houtenhuisje met golfslagplaten. Ik zie mensen de was doen in grote tonnen, of in het water van de kanalen zelf. Talloze bootjes varen ons voorbij, kleine vissersbootjes, plezierboten, andere long tail boten maar ook de vuilnisboot met allemaal kliko's op het dek. In het water zwemmen talloze mega vissen en helaas is door leonoor het andere Nederlandse meisje ook een dode hond in het water gespot (gelukkig heb ik die niet gezien). Als wij uitstappen zijn wij nog steeds in Bangkok, echter fietsen wij snel door rijstvelden en zien wij bananenbomen groeien. Erg gaaf om te zien hoe je vanuit zo'n druk stadscentrum binnen no time op het platteland/jungle van de stad bent. Enige probleem ik ben als de dood voor spinnen en bananenbomen hebben zo heb ik eens gehoord mega spinnen! Snel doorfietsen dus. Om elf uur stoppen wij voor een traditionele Thaise lunch met heerlijke pittige Thaise curry. Het is een gekke gedacht dat het in Nederland pas 6 uur in de ochtend is en hier elf uur en ik aan een curry zit, desalniettemin smaakt hij prima. Na het eten fietsen wij terug naar de drukte en met de boot steken wij de rivier weer over. Wat jammer dat de tour er nu al op zit, maar wat was it gaaf! De smalle steegjes met kleurrijke versiering, tegenliggers en geuren van versoberend eten zal ik niet snel vergeten!

Na de tour wilde ik graag een herkansing qua Thaise warenhuizen, ik loop dus samen me leoneer naar het bijgelegen rivercity warenhuis hier tref ik grote open ruimtes aan waar winkels met de mooiste stoffen kleding op maatmaken, en veel, heel veel thaiseantiek winkels. Ik ben benieuwd waar de Thai de grote beelden die hier verkocht worden willen laten. Apart is het beeld dat wij zien van hitler compleet met hakenkruis, je moet u maar gezellig vinden staan in je woonkamer.. Na nog een klein rondje Chinatown pakken wij de tuktuk naar khoa san road. Hier koop ik nog wat shirtjes en ben ik ineens midden in een demonstratie. Politiemensen en cameraploegen staan erbij alleen is dit een demonstratie waar de spandoeken gepaard gaan met dans en trommels.

's Avondspits heb k afgesproken met Ruben en Martijn, zij slapen in lebua State tower. Dit hotel en dan meenam de skybar is bekend van de film de hangover 2. Vanuit hier heb je een geweldig uitzicht over Bangkok. Terwijl je hier staat besef je pas hoe groot deze stad eigenlijk is. Maar ook het hotel is super mooi en de vele Thai die je onderweg naar de bar begroeten met een wai of wijzen op het opstapje is absurd. Na een drankje besluiten we om naar patpong te gaan omdat de mannen op de markt hier willen shoppen en leonoor en ik naar een pingpongshow willen. Volgens Vincent was dit namelijk een must see en na een aantal maanden samen thesis schrijven vertrouw je jouw thesispartner natuurlijk blindelings. Leonoor had gehoord dat als vrouw alleen naar een show gaan niet heel Chill is dus zijn wij blij dat Ruben en Martijn binnen no time zijn overgehaald om mee te gaan, tja ook dat is de house. Voor degenen die niet weten wat een pingpongshow is, mam hier bekijk je een potje ping pong, voor alle anderen die pingpongballetjes worden op aparte wijze op je afgeschoten en met een batje sla je die terug. Onder het motto YOLO check voor de bucketlist, best grappig om te zien. De andere shows vond ik echter vrouwonterend en eigenlijk vraag ik mij vooraf af waarom? Helaas kreeg ik in de loop van de vond wat lat van mijn maag, waarschijnlijk door de warmte en het spicy eten, maar deze dag was er een die ik oor geen goud had willen missen! De fietstocht was echt zo super gaaf en het uitzicht gewoon geweldig!! Het was ook erg leuk en toevallig om Ruben en Martijn hier te treffen en jongens bedankt voor de opoffering bij de show ;) maar aangezien zij dispuutsgenoten van Chris zijn mis ik hem destemeer.

Vandaag is mijn laatste dag in Bangkok die ik heb omgedoopt tot ultieme chill dag. Heerlijk uitgeslapen en net een Thaise massage gehad. Af en toe deed deze massag meer pijn dan dat hij ontspannend was, maar dit kwam zo vertelde de masseuse door knopen in mijn energiebanen, juist ja. Wel grappig om te ervaren hoe je letterlijk met handen en voetn gemasseerd wordt en in tal van yogaposiies gedrukt wordt. Echter het resultaat mag er wezen ik voel mij weer helemaal los en herboren en dat voor 7 euro. Zodadelijk maak ik mijn chill dag compleet met een Lekkere duik in het zwembad.

Morgen vervolg ik mijn reis naar koh samui, waar ik dan ga slapen weet ik nog niet zo goed maar vanaf de 11e slaap ik in een hostel op koh phagnan waar ik heerlijk van het strand en de fullmoonparty ga genieten.

Tot de volgende keer!
Liefs, carm

  • 09 April 2014 - 12:17

    Veronika:

    Aaaaah cool Carm om weer een leuk verhaal van je te lezen :-) het voelt als de dag van gister dat ik deze zelfde route deed. Fietstocht was leuk he. Ik heb alleen de pingpongshow gemist haha!
    Geniet van je chilldagje want de komende dagen zul je genoeg gaan party'en!
    Veel liefs

  • 09 April 2014 - 14:41

    Marian De Block :

    Wat een mooi verslag Carmen !
    En wat heb je al veel gezien en ondernomen ,je proeft uit alles dat je intens geniet .
    Hoop alleen dat je maag snel opknapt voor je !
    Heel veel plezier en genieten van al t moois !
    Liefs van ons xx

  • 09 April 2014 - 16:24

    Harriette Driessen:

    Lieve Carmen, Je hebt weer van alles gezien en meegemaakt o.a. een Pingpongshow (ha,ha). We zijn benieuwd naar alle foto's. Wat leuk, dat Ruben en Martijn er ook een avond waren en dat je een Nederlands meisje hebt ontmoet. Morgen op weg naar weer een andere omgeving. Geniet ervan! Goede/veilige vlucht!!!!!! Beterschap met je maag. Liefs mama xxx

  • 09 April 2014 - 21:17

    Bianca:

    Hé Carmen, dat je aan de andere kant van de wereld nog bekende tegenkomt

  • 09 April 2014 - 21:20

    Bianca:

    Ik blijf je lezen, heel veel plezier en een goede reis morgen. Ps. ik hoop dat je maag snel aan het (pittige) eten went. Gr Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2014

Wat een ellende

03 Mei 2014

Vang vieng en de ladyboys

03 Mei 2014

Luang prabang

03 Mei 2014

Boottocht

26 April 2014

Chiang mai, chiang rai, myanmar en begin Laos
Carmen

Via deze blog zal ik jullie de komende maanden op de hoogte houden van mijn reis door Zuidoost Azië. Ik begin in Thailand, waarna ik mijn reis door Laos en Cambodja vervolg. Uiteindelijk zal Vietnam mijn eindbestemming zijn.

Actief sinds 06 April 2014
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 11390

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: